+32 479 626507 info@largus.be Eekhoornlaan 2, 2910 Essen
Ga terug naar het overzicht
Sociale media per generatie: van Babyboomer tot Zoomer

Sociale media per generatie: van Babyboomer tot Zoomer

26/04/2020

Anno 2020 hebben wereldwijd meer dan 4,54 miljard mensen toegang tot het internet. Nooit eerder waren we zo met elkaar verbonden via sociale media (3,8 miljard gebruikers). Online en sociale media marketing zijn dan ook meer dan ooit dé strategieën bij uitstek om een doelgroep te bereiken. Kijken we naar de verschillende generaties, vallen er echter wel opmerkelijke verschillen in gebruik van sociale media op. Een logische vraag die elke marketeer zich moet stellen, luidt dan ook: welke generatie bereik je met welk sociaal medium?

Laat ons eerst de verschillende generaties uitlichten, van de Babyboomers tot de jonge Zoomers.

Babyboomgeneratie (Boomers): geboren in 1945 – 1960
Generatie X (MTV Generatie): geboren in 1961 – 1980
Generatie Y (Millennials): geboren in 1981 – 1996
Generatie Z (Zoomers): geboren in 1997 – 2012

Babyboomgeneratie

Hoewel de babyboomer de laatste generatie is die niet opgroeide met technologieën zoals we die vandaag de dag kennen, maakt hij/zij steeds meer gebruik van sociale media. Bij deze generatie stijgt het gebruik van Instagram en WhatsApp sinds 2018 zelfs meer dan dubbel zoveel dan het globale gemiddelde.

Generatie X

Mensen uit Gen X werden nét voor de opmars van het internet geboren. Zij maakten in hun jonge jaren kennis met technologische hoogstandjes als de draadloze telefoon en PC. Generatie X spendeert gemiddeld twee uur per dag op sociale media, meer dan de Boomer, maar minder dan Generaties Y en Z.

Generatie Y

Generatie Y, beter bekend als de Millenial, is de eerste generatie waarbij een daling in sociale media gebruik waar te nemen valt. Desondanks vertoeft Generatie Y nog steeds gemiddeld 2 uur en 38 minuten per dag op sociale media.

Generatie Z

Een Zoomer heeft nooit een wereld zonder het internet gekend. Hij/zij werd van bij zijn/haar geboorte ondergedompeld in een online wereld en spendeert dagelijks zo’n 2 uur en 55 minuten op sociale media.

Welke sociale media platformen gebruiken de verschillende generaties nu het meest? Dat ontdek je in onderstaande infographic.

Largus sociale mediaplatformen per generatie infographic

Cruciale vragen online marketingplan

Tot welke generatie behoort jouw doelgroep? Welke sociale media platformen gebruikt die generatie om merken en bedrijven te volgen? En via welke sociale kanalen overwegen zij een product aan te kopen of in te tekenen op een dienst? O.a. deze vragen zijn van cruciaal belang bij het opstellen van een online marketingplan waarin je sociale media integreert.

Het is niet enkel belangrijk dat je duidelijk en prikkelend communiceert, je verhaal moet ook bij de juiste mensen terechtkomen. Largus helpt je om het verhaal van je bedrijf of merk vorm te geven én hoe je dit slim kan targeten. Samen gaan we voor die extra lead en halen we net dat tikkeltje meer uit je online marketinginvestering.