Ga terug naar het overzicht
Het effect van de coronacrisis op het gebruik van (advertenties op) Facebook

Het effect van de coronacrisis op het gebruik van (advertenties op) Facebook

17/04/2020

De coronacrisis woedt op volle kracht en dat mist haar effect op het surfgedrag van mensen wereldwijd niet. The Boston Globe schreef dat ten gevolge van de crisis wereldwijd 67 procent meer internetverkeer werd gemeten in maart. Als we focussen op het gebruik van sociale media en Facebook in het bijzonder zien we een toename van vijftig procent in het gebruik van de Messenger app in landen die het hardst getroffen worden door het coronavirus (SARS-CoV-2). Het aantal voice en video calls via Messenger en WhatsApp steeg zelfs met meer dan de helft de afgelopen maand.

“In crisistijden vertrouwen mensen meer op sociale media diensten. Wanneer gevraagd wordt om afstand te houden, doet men beroep op onze media om in contact te blijven met elkaar”, zo wist Facebook-baas Mark Zuckerberg te vertellen.

Paid advertising

Facebook lijkt op het eerste gezicht dus vooral te profiteren van de crisis, maar de medaille heeft ook een keerzijde. Kleinere bedrijven die nu erg te lijden hebben, zetten minder in op Facebook advertenties (paid advertising). Het bedrijf voorspelt dat haar advertentie-inkomsten ten gevolge van de crisis met tien procent zullen dalen. De prestaties van organische content kennen momenteel een groei.

Socialbakers berekende dat de cost per mille (CPM, kost die betaald wordt door de adverteerder per duizend keer dat een advertentie is vertoond) gemiddeld daalde van 1,883 dollar eind vorig jaar tot 0,810 dollar nu. In Azië, dat langzaam maar zeker aan het herstellen is van de crisis, zie je dat de CPM sinds maart opnieuw aan het stijgen is.

Wanneer het budget van je bedrijf het toelaat, is dit dus een goed moment om in te zetten op betaalde Facebook advertenties om je bereik te verhogen. Wens je hierover meer informatie of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met Largus. Wij helpen je graag verder bij het maken van de juiste marketing keuzes.

Desktop in de lift

Tot slot nog een opvallende, maar tegelijk logische statistiek: gezien de “blijf in uw kot”-maatregelen, wordt sinds enkele weken voornamelijk van thuis uit gesurft en dat heeft gevolgen voor het mobiele verkeer dat in maart een terugval kende van vijfentwintig procent tegenover voor de crisis. Het valt dan ook op dat op Facebook desktop advertenties het momenteel beter doen dan mobiele campagnes.

Kan je Facebookpagina een professionele boost gebruiken of wil je de stap wagen en betaalde advertenties lanceren? Contacteer Largus via info@largus.be voor een vrijblijvende babbel.